Arkana pracy dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego. Koło dziennikarskie odwiedza warszawskie media

17
 
 

10 października młodzież z koła dziennikarskiego aktywnie poznawała dziennikarskie rzemiosło, odwiedzając najważniejsze warszawskie media – Gazetę Wyborczą, Polskie Radio oraz telewizję Polsat. Opiekunkami uczniów były panie D. Jaśkowska i A. Jagieła.

Przed wizytami w mediach braliśmy udział w prelekcji przygotowanej przez pracowników Muzeum Historycznego miasta Warszawy dotyczącej historii reklamy w Polsce. Dowiedzieliśmy się między innymi o tym, że reklama nie jest czymś nowym, współczesnym. Pierwsze agencje reklamowe pojawiły się już w dziewiętnastym wieku.
W dwudziestym wieku nastąpił przełom dla rynku reklamowego. Dynamiczny rozwój środków masowego przekazu: prasy, radia i telewizji, dał tej dziedzinie możliwości pokazania nowego oblicza reklamowania produktów i usług.
Mimo wielu zmian, cel twórców reklam na przestrzeni wieków pozostał ten sam: sprzedaż jak największej ilości produktów, a metody są coraz bardziej wyszukane.

Po siedzibie Agory, wydawcy Gazety Wyborczej, oprowadzał nas dziennikarz Marcin Osojca.
Dowiedzieliśmy się między innymi jak bogatą historię ma GW, poznaliśmy także tajniki pracy dziennikarzy najbardziej opiniotwórczego dziennika w Polsce.
Agora i "Gazeta Wyborcza" powstały w 1989 r. przed wyborami do parlamentu. "Gazeta" stała się pierwszym niezależnym dziennikiem w kraju, a Agora wyrosła na jedną z największych i najbardziej znanych spółek medialnych w Polsce. Agora jest wydawcą bezpłatnego "Metra".

Dynamicznie rozwija także swoją działalność internetową, posiada kilkadziesiąt serwisów tematycznych, ogłoszeniowych, rozrywkowych i społecznościowych skupionych w grupie Gazeta. Działalność radiowa spółki obejmuje grupę radiostacji lokalnych nadających pod markami Złote Przeboje i Roxy, ponadregionalne radio informacyjne TOK FM oraz internetową platformę Tuba z serwisem tuba.FM. Działalność wydawnicza spółki to także 14 ogólnopolskich kolorowych czasopism o bogatej ofercie tematycznej.

Po redakcji Polskiego Radia oprowadzał nas dziennikarz Artur Wolski, który zapoznał nas nie tylko z historią Polskiego Radia, ale wyjawił także tajniki profesjonalnego dziennikarstwa radiowego - jak pobudzić wyobraźnię słuchacza operując jedynie dźwiękiem, magia i siła głosu - czyli jak mówić by nas słuchano, interaktywność radiowa, budowanie relacji ze słuchaczem, jak przygotować ciekawe wejścia prezenterskie, jak radzić sobie w radiowych sytuacjach kryzysowych.

Na koniec odwiedziliśmy gmach Telewizji Polsat, po którym oprowadzał nas dyrektor programowy Polsat News Radosław Kietliński. Telewizja POLSAT rozpoczęła nadawanie 5 grudnia 1992 roku jako pierwsza komercyjna stacja telewizyjna w Polsce.
Na antenie Polsatu powstał pierwszy niezależny program informacyjny „Informacje”. To właśnie w Polsacie można było zobaczyć pierwsze reality show, pierwsze teleturnieje, nieznane w Polsce seriale. Z Polsatu wyszli znani dziennikarze, prezenterzy, tj. Dorota Gawryluk, Tomasz Lis, Jarosław Gugała, Magda Sakowska.

/DJ/

1
 
 
2
 
 
3
 
 
4
 
 
5
 
 
6
 
 
7
 
 
8
 
 
9
 
 
10
 
 
11
 
 
12
 
 
13
 
 
14
 
 
15
 
 
16
 
 
18
 
 
19
 
 
20
 
 
21
 
 
22
 
 
23