Internetowy konkurs wiedzy o Stanach Zjednoczonych ''Know America 2010''

W pierwszym etapie tegorocznej edycji konkursu wzięły udział dwie osoby z naszej szkoły: Patrycja Siłuch – uczennica klasy Id oraz Konrad Żuchowicz – uczeń klasy IIIa. Konrad przeszedł do kolejnego etapu konkursu, gratulujemy!

Na tym etapie uczniowie z różnych szkół z całej Polski odpowiadali na 60 pytań w języku polskim i 20 pytań po angielsku.

Pytania miały formę testu wielokrotnego wyboru, obejmującego takie dziedziny jak kultura, popkultura, historia, amerykański system polityczny, bieżąca sytuacja społeczno-gospodarcza, stosunki polsko-amerykańskie, system edukacji, geografia, "słynne cytaty", sport.

Liczbę prawidłowych odpowiedzi obliczył komputer. 60 uczestników pierwszego etapu, którzy uzyskali najwięcej punktów zakwalifikowało się do etapu drugiego. Będzie on polegał na napisaniu eseju na jeden z 15 tematów.

Etap II – przykładowe tematy wypowiedzi pisemnej

1. W powieści W Ameryce Susan Sontag daje wyraz swojej fascynacji Heleną Modrzejewską, jako wielką aktorką działającą w obcym kraju, środowiskiem polskich emigrantów w Ameryce oraz samym zjawiskiem emigracji. Mimo oczywistego związku z osobą Modrzejewskiej, książka nie pretenduje do bycia jej biografią, o czym świadczy chociażby nadanie bohaterom fikcyjnych nazwisk. Zrecenzuj tę książkę, jako dzieło literatury, a także odnieś się do sposobu przedstawienia dylematów życiowych bohaterki i jej otoczenia. Czy, i w jakim stopniu, fakt, iż Susan Sontag czuła się bardziej Europejką niż Amerykanką, mógł wpłynąć na jej sposób widzenia opisywanych przybyszy zza oceanu?

2. Przedstaw ewolucję sytuacji i świadomości czarnych mieszkańców Ameryki na tle kolejnych etapów zdobywania równych praw przez Afroamerykanów - od zniesienia niewolnictwa do wyboru czarnoskórego polityka na stanowiska prezydenta USA. Weź pod uwagę ważne dla tego procesu dzieła literatury, znaczące historie karier wybitnych czarnych artystów oraz istotne wydarzenia polityczne i społeczne.

3. Na podstawie informacji zaczerpniętych z prasy i innych źródeł (internetu, filmu Mariny Zenovich „Polański: ścigany i pożądany”, itp.) na temat „sprawy Polańskiego” przedstaw w punktach: a) argumenty przemawiające za uchyleniem zarzutów stawianych Polańskiemu przez kalifornijski sąd: b) argumenty przemawiające za potrzebą postawienia go przed sądem. Biorąc te argumenty pod uwagę, jakie, twoim zdaniem, byłoby najlepsze rozwiązanie tej trudnej sprawy?

/tekst B.Piskor/