Muzeum Literackie, Warszawa Prusa, Teatr Powszechny. Pozytywistyczny maraton warszawski

5
 
 
22 kwietnia młodzież z klas 2A1, 2B i 2D zrealizowała projekt edukacyjny podsumowujący naukę literatury okresu pozytywizmu. W Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza na Starym Mieście w Warszawie uczniowie wysłuchali wykładu na temat życia i twórczości Bolesława Prusa oraz jednej z jego najważniejszych powieści – „Lalki”. W ciągu zajęć uczniowie prześledzili wiele wątków związanych zarówno z biografią artysty jak i najważniejszymi postaciami

czasów pozytywizmu między innymi Franciszkiem Kostrzewskim, Julianem Ochorowiczem, Władysławem Zamoyskim i Aleksandrem Świętochowskim.
Po dwóch godzinach zajęć uczniowie rozpoczęli spacer z przewodnikiem. Motywem przewodnim czterogodzinnej przechadzki po Warszawie były miejsca związane z „Lalką” – kościoły Kapucynów i Karmelitów, Teatr Wielki, Powiśle, Uniwersytet Warszawski, sklep Wokulskiego, mieszkanie Rzeckiego na Krakowskim Przedmieściu, Hotel Europejski, dom Wokulskiego, kamienica Łęckich na Alejach Ujazdowskich i Łazienki Królewskie.
Podczas zwiedzania młodzież wykonywała polecenia w specjalnie przygotowanych kartach pracy.
Ukoronowaniem dnia był spektakl w Teatrze Powszechnym „Lalka. Najlepsze przed nami” w reżyserii Wojciecha Farugi z Anitą Sokołowską w roli Izabeli Łęckiej i Marcinem Czarnikiem w roli Stanisława Wokulskiego.

Na stronie teatru czytamy: „Lalka to świat rozpadających się kategorii i budowania iluzji, które przesłaniają rzeczywistość. Można powiedzieć, że wszystkich bohaterów powieści łączy tak naprawdę jedna cecha – poczucie bycia nie na swoim miejscu, co skutkuje budowaniem utopijnych światów i wyidealizowanych wersji samych siebie. Wszyscy mają problem z zakorzenieniem się w otaczającym świecie, ale też przeczuwają nadejście jakiegoś nowego, nieznanego porządku. Czują, że zastany przez nich porządek świata wymaga zmiany, ale sami nie posiadają w sobie silnego imperatywu, który by tę zmianę umożliwiał. Niespełnienie, poczucie porażki, rozczarowanie – okazuje się, że nie rezygnując z XIX-wiecznych realiów, ale uważnie wczytując się w tekst Lalki, znajdziemy się bardzo blisko naszych współczesnych rozterek i pytań”.
Po takim dniu, po takich wrażeniach uczniowie życzyli sobie tylko jednego – „Lalki” na egzaminie maturalnym.

1
 
 
2
 
 
3
 
 
4
 
 
6
 
 
7
 
 
8
 
 
9
 
 
10
 
 
11
 
 
12
 
 
13
 
 
14
 
 
15
 
 
16
 
 
17
 
 
18
 
 
19
 
 
20
 
 
21
 
 
22
 
 
23
 
 
24
 
 
25
 
 
26
 
 
27
 
 
28
 
 
29
 
 
30