Młodzież z koła dziennikarskiego działającego w naszej szkole wyszła z inicjatywą zorganizowania warsztatów dziennikarskich dla gimnazjalistów z dwóch świdnickich gimnazjów – Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II oraz Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich.
Młodym dziennikarzom chodziło przede wszystkim o wykorzystanie w praktyce swojej wiedzy z zakresu dziennikarstwa oraz umiejętności, które stale doskonalą i poszerzają na zajęciach warsztatowych i praktycznych.
Nasza inicjatywa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży gimnazjalnej.
Na pierwsze zajęcia z cyklu dwóch zaplanowanych przez nas warsztatów, które odbyły się 2 marca, przyszło ponad 20 gimnazjalistów z opiekunkami kół dziennikarskich ze swoich szkół – panią Danutą Jabłońską, polonistką z Gimnazjum nr 3 oraz polonistką z Gimnazjum nr 1 panią Lidią Zyskowską.
Tematyka pierwszych zajęć obejmowała podstawy dziennikarstwa – zasady pisania newsów, rodzaje leadów, sposób i zasadę kompletowania wiadomości do serwisów informacyjnych, podstawowe gatunki publicystyczne.
Zajęcia miały charakter ćwiczeń teoretyczno praktycznych – młodzież przygotowała wiele zestawów ćwiczeń, nad którymi gimnazjaliści pracowali w kilkuosobowych grupach.
Podsumowanie zajęć miało formę quizu sprawdzającego zdobytą podczas warsztatów wiedzę dziennikarską.
10 marca odbyły się drugie warsztaty dziennikarskie dla gimnazjalistów. Tematyka zajęć obejmowała szeroko pojętą manipulację medialną.
Na początek młodzież z koła dziennikarskiego w sposób teoretyczny zapoznała gimnazjalistów z zagadnieniem, zwracając uwagę na wszelkie negatywne aspekty manipulacji tj. świadome wpływanie na uczucia innych, tak by podejmowane przez nich decyzje, były kierowane emocjami, a nie racjonalnym świadomym myśleniem.
Następnie młodzież omówiła wszystkie techniki manipulacyjne i socjotechniki, tj. zadawanie zamkniętych pytań, zasada kontrastu, błędne skojarzenia, odwoływanie się do stereotypów i negatywnych emocji i wiele innych.
Po części teoretycznej gimnazjaliści utrwali sobie zdobytą wiedzę poprzez ćwiczenia praktyczne. Były one podzielone na węższe bloki problemowe i dotyczyły różnych rodzajów mediów: manipulacja w reklamie, telewizji, radiu, prasie (poprzez tytuły i same teksty), sondażach opinii publicznej oraz manipulacja zdjęciami. Na zakończenie zajęć zaplanowaliśmy ćwiczenie chyba najbardziej twórcze – odgrywanie wylosowanych przez poszczególne grupy scenek dramowych, oczywiście przy wykorzystaniu wszystkich poznanych technik manipulacyjnych.
/DJ/